Motto

Life begins at the end of your comfort zone

tirsdag 22. mars 2011

Instruktør i huset

Da har nå endelig Frode hjemkommet etter vel 1 uke i Nord-Norge på kurs, eller rettere sagt Riksgränsen (Sverige), men det er nå tross alt NRH`s Nord-Norge-kurs (hovedkurs vinter) vi snakker om. Der har far selv vært i ilden som instruktørspire og ledet et blandet B/B-tren lag hele uka. Det greide han med bravur, og kan nå smykke seg med tittelen INSTRUKTØR. Gratulerer, gratulerer, gratulerer!! Dere kan tro jeg satt hjemme her og var spent i løpet av uka, men jeg fikk bare positive tilbakemeldinger ved hver telefonsamtale med Frode. Likevel skal man ikke ta noe for gitt... en realist () som meg tror ikke noe før det er bekreftet, hehehe, så gleden var stor da jeg allerede fredag kveld mottok et mms-bilde og en bekreftelse fra Susanne hvor det står "Nu har vi bestått". Utrolig bra! Og herved store gratulasjoner til Susanne også! Disse to kommer til å bli flott forbilder for NRH framover, det er jeg sikker på!;)

I uken jeg har vært hjemme "alene", så har jeg fått trent en del med Mozart, og litt med Myer. For Mozarts del går det også på å opparbeide leken på han, da denne ikke har kommet helt av seg selv... Likevel skal det lite til for å trigge han på et eller annet, så jeg har brukt ball og kong med snor i, som begge ser ut til å fungere bra. Pipedyr og slike små "støyende" leksaker syns han selvsagt mye om, men det er så kronglete å leke med ute i snøen. Til våren når plenen har tørket, så blir det å prøve seg mer fram... Uansett ser jeg ikke dette som noe problem. Til og med i ridehuset i vinter har han vist nesten større interesse for ballen enn godbitene, til tross for at vi snakker om en alvorlig matgal hund! De tekniske øvelsene går mye i utgangsstillingen hvor jeg bruker "på plass" som kommando. Han begynner å bli riktig flink, selv om det forekommer en og anne skjev sitt. Disse belønner jeg ikke! Han skal lære seg til at belønningen kommer når vi sitter rett, og det ser ut til at det blir færre skjevsitter. Andre øvelser er apportering, sitt, dekk, stå, bli osv, og jeg må bare si at denne krabaten er utrolig lettlært! Det er rett og slett morsomt å trene;) Utfordringen min blir å tenke et hestehode foran, slik at jeg planlegger treningen min nøye... for denne gutten er ikke interessert i dautid. Så en kombinasjon av flere øvelser, ikke for mye og lenge i samme tralten og en god porsjon kreativitet fra hundefører, så blir treningene helmaks! (=typisk hovawart!)
Det som forundrer meg med Mozart er hvor "PÅ" han har vært hele tiden. Jeg har foreløpig ikke sett noe til ungdomsopprøret hvor "de viser fingeren og løper motsatt veg" (joda, Chanko, jeg husker da deg, kjære!). Han er liksom så klar og så lite hormonell at det er en fryd. Selvfølgelig kan det kommme kastet på en dag, men så lenge jeg ikke har sett noe til det til nå, så tror jeg vil skal komme greit over pubertetstiden også;)
I går kledde jeg opp Mozart med elevtrekant (NRH`s "uniform" for elever - hunder under utdanning), samt bringkobbelet (oppjusert og tilpasset han). Dette brydde han seg ikke om, for jeg var nemlig litt spent om han kom til å prøve å snappe etter bringkobbelet i sin iver og lekelyst, men lot det heldigvis være. Nå skal det sies at jeg heiset det noe opp, så det var heller ikke så lett å få tak i... uansett, så prøvde han ikke en gang.
De neste treningene framover skal jeg konsentrere meg om melding på åpen plass. Slik at vi har meldingen i skogen til våren/sommeren. Dette er nok ingen umulighet;)

Chanko har igjen vært hos Marianne (Gaiaklinikken) i Hemsedal. Veldig mange av de verdiene som var lave (og dårlige) sist var betraktelig forbedret, men nyrene fikk hun en dårlig (og lav) respons fra, så det var ikke oppløftende! Men hun behandlet han og vi fikk forskrevet et nytt middel vi skal ta et par måneder framover, så får vi se. Skal tilbake til henne neste måned igjen. Han får en del tilskudd i tillegg til mye fisk (laks og torsk), samt vekselsvis litt kylling inn i blandt. Dette ser ut til å fungere helt optimalt! Han gjør fra seg bare 1-2 ganger om dagen, mot 3-4 ganger tidligere, samt at han har god appetitt og virker betraktelig mer vital nå enn for et par måneder siden. Hårtapet er ganske så stort ennå, men det vokser heldigvis ut litt dun igjen... For meg ser det nesten ut som en slags betennelse i hårsekkene, men...? 

Chanko er overdommer!
Kongen Chanko leker også med Kong!

Lek i hagen!

Mozart - mors lille solstråle og rampegutt!
Chanko har vært med på et par korte skogsturer (opptråkket sti) sist helg, og det klarte han helt fint. Hadde selvsagt lyst å nå igjen Myer og Mozart i front, men der sa beina stopp! Hjernen vil nok MYE fortere fram enn det resten av kroppen vil, og det som skjer da er at han blir så frustrert at han halser, hehehe;)) Jeg må le litt av ham - gromgutten til mor!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar