Motto

Life begins at the end of your comfort zone

tirsdag 2. september 2008

En travel helg

Stod opp tidlig lørdag morgen for å få med meg rasespesialen for hovawart på Gol. Jeg fikk til og med Frode med meg, ikke værst siden hovawarten ikke er hans rase, ennå...he, he. Det var utrolig deilig å bare sitte der og nyte utsikten uten å stille selv. Nå kunne jeg bare sitte der og notere litt i katalogen, om hva de forskjellige fikk, og hva jeg syns var bra og/eller mindre bra. Det som overrasket meg var at jeg har aldri tidligere sett så mange hovawarter som vegret seg når dommeren skulle sjekke tenner etc. Håper ikke dette er "trenden" framover, men så tror jeg, dessverre, at mange hovawarter havner hos eiere som ikke trener noe særlig, og ikke vet å sosialisere hunden(e) sine. Jeg skal ikke nevne verken navn på eiere eller oppdrette av disse hundene, men utrolig hvor mange som ikke hadde helt "kontroll" på hundene. Vel, vel. Utrolig moro var det at den blonde tispa til Margrethe gikk til topps (BIS), og det med en ung jente som handler! Utrolig moro! Hunden, Aysy Lobivia, er utrolig vakker!!
En liten time etter utstillinga var det Generalforsamling. Den forløp uten de store diskusjoner og notater. Vi var vel ikke hjemme før rundt kl 20.00. Da ble det pizza på "12 Rette" og litt øl og vin hjemme etterpå.
Søndag morgen stod igjen Gol på tapeten. Da skulle både Frode, Tine og jeg gå lydighet. 10 stk i klassse I, 4 i klasse II og 1 i klasse III. Frode gikk til en poengsum av 159, ett stusselig poeng unna opprykket!! Frode var så innmari nervøs og brukte noen dobbelkommando hvor han overhodet ikke hadde hatt bruk for det, blant annet på innkalling fra sitt. Da han skulle gå i fra, gav han både stemme og hand, noe han absolutt ikke hadde behov for å gjøre. Stakkars lille Myer, far gjør mye rart! Men til å være Frodes debut i lydighetsringen (ever!), så syns jeg de var kjempeflinke!
Tine og Nicita gjorde en fin figur, dessverre var det ikke alle øvelsene jeg husker like godt, annet enn at hun hang litt etter på fri ved fot, ellers tror jeg de andre øvelsene var ok. I alle fall fikk hun opprykket til kl II, og det er jo kjempeflott! 3 x hurra!!!
For min og Chankos del, startet det ganske bra, men den nest siste øvelsen (fritt hopp over hinder) nullet vi på. Tenk å nulle på den øvelsen jeg fryktet minst, og som har sittet som et skudd på treningene!! Er det ikke typisk??! Og en annen øvelse som vi bare fikk 5 på, dekk under marsj, er jo også en av de øvelsene som alltid har gått strålende på treningene. De som så dette, sa at Chanko stoppet fort, og la seg ned rett før jeg snudde meg rundt, altså en veeeeeldig treg dekk!! Herregud, er det mulig?? Hva er det slags signaler vi gir ut som fører??! Hadde vi fått 7,5 eller bedre, på hoppet, så hadde vi hatt opprykket til kl III. Vi får ta revansj neste gang. Vi ble i hvert fall nr 2 i klassen (145 poeng) og fikk en fin rosett, så helt misfornøyd er vi ikke;)
Søndagen ender jo heller ikke helt der.. litt før kl 22 på kvelden fikk vi alarm. Leiteaksjon i Hallingdal (Reinsjøen). Skal? Skal ikke? Frode var ikke i tvil, men så har han det litt mer fleksibelt ifm jobben da. Jeg må opp mandags morgen. Vel, etter kort tids tenking, så ble jeg med. Iren, som tilfeldig var innom oss en liten tur, ble med som kartleser. Det gikk litt tid før vi endelig kom i søk. Tror uret viste 00:45, men det hadde noe med at vi ble anvist til et annet sted først, deretter flyttet Ko vårt utgangspunkt. Så vi hadde noen transportetapper med bil, før vi endelig kunne sette i gang. I min gruppe gikk jeg (som hundefører), Frode Tangen (hjelpekorpsansvarlig og førstehjelper), Tor Reidar (hjelpekorpser) og Iren (førstehjelper). Vi gikk i tåke (maks 10 meters sikt) og oppå toppen var det sur vind, og vindjakka måtte fram. 3 av oss måtte på jobb om morgenen så rundt 2.30 tida, begynte vi å runde tilbake mot bilen. Vi var nede ved bilene kl 04.25, og hjemme igjen kl 05.00. Frode var i søk litt til med sin gruppe i et annet område. Kl 07.45 fikk telefon fra Tommy (hundefører i en annen gruppe) at dem hadde funnet de 3 savnede i god behold. Kjempeflott! Har snakket med Tommy i ettertid, og han sa han var minst like glad for å finne de 3 som dem sikkert var da dem ble funnet!! Moro, når det går så bra:))
Jeg hadde en sløv dag på jobb i går. Fikk sovet et par timer etter arbeid, så var det debriefing på rødekors-huset på Nes kl 19.00. Så var det senga for min del allerede kl 22.30. Tror ikke jeg har tatt natta så tidlig på lenge, lenge. Det var det.
Onsdag er det trening igjen, og til helga bærer det avsted til Hammeren (Hedmark) og treningssamlinga "Elgtreffet 2008". Første gang vi er med der, så det skal bli moro. 7 stk fra laget reiser over:)
I dag skal jeg bare skrive rapport, kjøpe noen kart osv, slik at jeg får sendt regninga fra aksjonen.
Alle 3 voffsene er sammen med mor i dag. Vi skal koooooose oss:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar