Motto

Life begins at the end of your comfort zone

fredag 17. september 2010

MOZART HAR OCD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Var hos veterinæren, T.Bergsjø, ved Oslo Dyreklinikk tirsdag morgen. Han kikket på Mozart under mønstring i gangen der... Egentlig merket jeg ikke så mye at han haltet i dag, men veterinæren reiste seg bare å sa at, joda her er det halting, høyre framben, og at han trodde det satt høyt?? Ok, inn på behandlingsrommet, opp på bordet og T.B gjorde da sikkert sin rutineundersøkelse. Da oppdaget han et par strekk som Mozart absolutt ikke likte, og det var i samme "retning" jeg selv hadde sjekket etter skaden/fallet. Jeg spurte spesielt om OCD siden en kullsøster nylig er operert for dette, og da fortalte han litt om det, men som han sa at, vi må ta røntgen for å finne årsaken. Som sagt, så gjort: Og etter MYE(!) venting, så ble jeg kalt inn på siderommet til røntgen, og da viste han meg bildene. Da viste han først den friske siden (venstre), dernest forklarte han om "skyggepartiet" på høyre. Dette er OCD! Egentlig ble jeg ikke overrasket, men det er jo litt sjokk likevel!! Og han forklarte videre at dette må opereres. Javel, selvfølgelig!! Time til operasjon ble bestilt. Mens Mozart ventet på å våkne, hentet jeg Chanko for å ta han inn på en "drop-in" time. Utrolig hvor lenge det går an å vente!! Ene damen bak disken var ikke av det mest kundevennlige slaget, og virket så sur og tverr. Men de andre to var hyggelige nok:) Og gud for et hektisk sted å jobbe!! Det surret folk rundt over alt og calling-anlegget gikk jo varmt! Men med Chanko ble historien en annen. Hun kunne ikke hjelpe meg der og da, men mente hunden måtte inn til en lengre utredning... Så han måtte jeg komme tilbake med. Dernest ble det bestilt time til ham samme dag som Mozart skal inn. Litt skuffende at de ikke gjorde mer med Chanko der og da, men det var vissnok ikke riktig å sette en slik hund bare på en "drop-in". Hunder med symptomer ett år tilbake i tid bør ha bestilt time for en større utredning, så slik ble det nå...(!) Var hos veterinæren kl 9.30 og kl 12.30 gikk jeg ut døra, nesten 4000,-kroner fattigere!! Og bedre blir det ikke når operasjonen vil komme på ca 13-14000 kroner (!). Gjett om jeg er glad for forsikringen;)
Nå går jeg bare rundt her og gjerne skulle ha kommet i gang med "rehabiliteringen" allerede, men Mozart skal opereres den 27.september. Ser fram til at lillegullet skal bli frisk, men gruer meg også til å lufte han i bånd i 6-8 uker, og være veeeeeldig forsiktig med han. Da får han ikke lov å hoppe og sprette omkring, slik han ellers gjør daglig. Stakkar, stakkar liten!! Det er så kjedelig å tenke på:(( Men vi får bare gjøre det beste for at snusken skal bli helt fin, og kan begynne treningen så smått igjen...
Ellers begynner jeg som kursholder/instruktør mandag og 4 uker framover, og har foreløpig ikke forberedt meg noe. Burde sette meg ned med det også! Bare jeg får samlet tankene mine;)
Det var det. Oppdateringer kommer... So long!

2 kommentarer:

  1. Utrolig kjedelig når det er slik, men når ting kan fikses så er det jo ikke så ille likevel- på en måte. Lykke til

    SvarSlett
  2. Jeg hadde en rottweiler som ble operert for OCD da hun var åtte måneder, og hun ble HELT frisk igjen. Dette går nok bra, skal du se :-)

    SvarSlett