Motto

Life begins at the end of your comfort zone

tirsdag 14. september 2010

BEKYMRINGER STÅR I KØ!

Nr2 i lydighet for valp på årets hovawartspesial.
Tja... hvor skal en begynne henne? Ok, vi har i hvert fall vært på spesialutstilling for hovawart i Vestby. Der møtte vi fire søsken av Mozart (Merlin, Marco, Mangas og Melba), samt mor Honning og bestemor Domino. Og selvfølgelig en mange andre flotte hoffer og deres eiere;) En utrolig koselig helg. Mozart fikk blått i valpeklassen pga øret sitt. Ikke helt uventet det. Dommeren (tysk dame) likte ham ellers veldig godt, og hun anbefalte meg å massere øret mye slik at det kanskje "retter seg" litt. Jeg så gjør. Masserer når jeg kan jeg, men han blir jo helt øm i øret om jeg skal drive på hele tiden... Uansett er han en kjekk gutt, og mors snille, gode, og til tider litt viltre valp på snart 8 måneder. Marion (oppdretter) stilte i avlsklassen og der vant Honning med valpene sine! Søndagen under spesialen fikk vi 2.plass i lydighet for valper. En høyst uoffisiell konkurranse, men gud`a meg så morsomt! Brødrene Mangas på 1. og Marco på 3. Var mao en konkurranse brødrene seg i mellom. Merlin var ikke til stede søndag.
Ellers har ikke haltingen til Mozart gitt seg, så for 15-16 dager siden bestilte jeg time i Oslo. Så i ettermiddag reiser jeg nedover. Har time med Mozart hos Trond Bergsjø i morgen tidlig kl 10.00. Chanko tar jeg også med på en "drop-in" time. Han har jo også sine plager: harking, hes stemme, brun pels, mister pels og underullen, tungpustet... Tja, hva mer?? Håper bare så inderlig at dem finner ut av det. Er så møkklei av at ingen kan/vet/finner noe!! Har vært hos 4 uavhengige veterinærer siste året (med Chanko), og ingen finner ut av det. De finner i hvert fall ingen bilyder på hjertet, og ikke er det funnet noe på røntget.. What`s next?? Tenker de har en annen kompetanse i byen, så både gruer og ser fram til et svar.
Er selvfølgelig spent på svar med Mozarten også, for en valp skal jo ikke halte i 2 måneder! Og ikke er det voksesmerter slik mange "forståsegpåere" mener... Det sitter på høyre framben og oppe i skulderen. Han har falt utenfor terassen hjemme og ned på bakken, i fart altså, og fikk seg nok en skikkelig smell:( Er så spent, så spent...spesielt nå når søster Malaysia i Danmark er operert for OCD (!). Æsj, altså! Har jo ikke fått stilt han ut på valpeshow og ikke har jeg rundert med han på over to måneder, så man blir ganske så frustrert. Men det positive, er at vi trener lydighet hver dag: på plass, sitt og bli, dekk, apportering osv, og han er utrolig lettlært og våken, ja endog konsentrert om oppgaven!:))
Myer er frisk nå fra "hot spot"( våteksem), og vi trener lydighet som bare det. Nå er det mest stå og dekk under marsj, fremadsending til ruta, og innkalling med stå, som vi trener på;) Mor syns han er superflink! Spørs bare om han går like bra med far?
Frode er forresten begynt på sin lavineinstruktørutdanning i Norske Redningshunder. De hadde første samling sist helg, og det var visst veldig matnyttig, men også slitsomt med hele 3 dager fulle av teori. Neste samling er i oktober, mens siste helgesamling er i november med påfølgende 14 dagers hjemmeeksamen. Dernest er det 1 uke på hovedkurs til vinteren for å ta det praktiske! Lykke, lykke til kjære! Jeg vet du kan!
Ellers er det jobb igjen fra mandag av, noe jeg virkelig ser fram til. Skal prøve å oppdatere litt undervegs, om jeg husker;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar