Motto

Life begins at the end of your comfort zone

onsdag 29. september 2010

For en uke!!


Mandag denne uken møtte jeg og mine to barn, Chanko og Mozart, opp på Oslo Dyreklinikk kl 08.00. Mozart ble sedert ganske så med èn gang, mens Chanko hentet de ca kl 09.00. Hadde klump i halsen da de trillet Mozart bort og da Chanko tuslet velvillig med damen inn gangene på klinikken. Ja, ja, det var nå bare å slå "i hjel" noen timer fram til kl 15.00. Da skulle jeg ringe tilbake nemlig. Etter flere timer i huset hos mamma på Stabekk, måtte jeg jo ut på shopping, så dyrebutikken på Bekkestua fikk besøk av meg. Fant nå noe småstæsh, som belte til bilsele, 20pk griseører og et flexibånd.
Ringte klinikken 14.50 (greide ikke vente lengre!), og da fikk jeg bare beskjed om at Mozart var ferdig og lå til litt observasjon, mens Chanko ikke var klar ennå. Æsj!! Gud som jeg lengtet etter mine søte små! Veterinær M. Heggelund skulle ringe meg når Chanko var klar. Dermed ble det nye nervepirrende minutter. Hadde vel sånn sett mest Chanko i tankene, mens jeg tenkte at ved Mozart var jo alt ok().
Veterinæren ringte til meg rett før kl 16.00. Det ble en 15 minutters samtale, hvor hun forteller at de ikke har funnet noen diagnose direkte. Det hadde tatt både røntgen, mr og ultralyd, i tillegg til blodprøver. De fant høye leververdier, en litt "ujevn" milt og et forstørret spiserør, men hva den/de underforliggende årsaken(e) er, kunne hun ikke si noe om. Heldigvis var hormonnivåene normale, så de har gått bort fra både Cushing og Hypothyreose- tankene. Hun fortalte videre at Chanko omtrent ikke har muskulatur igjen bak og at han bare "subber" beina etter seg... noe han forøvrig alltid har gjort. Ellers var han litt øm i buken og mulig noe store testikler. Hvis de skulle gjøre mer for ham og for at vi skal få et mulig svar, så var neste skritt å ta vevsprøver/celleprøver av lever og nyrer etc, men da snakker vi et inngrep på ca 15000 kroner. For som hun poengterte: Chanko er ikke frisk! Vi har ikke forsikring på Chanko lengre, så jeg måtte (dessverre) si at vi dropper det. Uansett er det ingen garanti for at de finner "svaret". Føles som om jeg svikter Chanko og ikke ønsker å hjelpe ham, men selvfølgelig vil jeg det! Mor har bare ikke pengene som skal til... Uff, det er helt fryktelig når det er økonomi som skal bestemme, men slik er det dessverre. Måtte jo ut med nesten 7000,- bare for denne undersøkelsen. Mozart har hittil kostet 19000 kroner, men han har jeg heldigvis forsikring på, så da er det "bare" en egenandel på ca 3000,-.
Mozart var fortsatt litt "sløv" da jeg hentet ham, og heldigvis fikk jeg hjelp ned trappa med han. Fikk han heldigvis inn i bilen, og han pep en del i starten, men det gav seg litt etter hvert. Stoppet nå èn gang på veg hjem, men da var det bare Chanko som ville noe.. Var hjemme igjen ca kl 20.30. Da jeg kom hjem ble jeg sjokkert etter å ha lest papirene (sykehistorien og informasjonen til meg) fra veterinæren om Mozart. Da viste det seg at det hadde sett værre ut enn først antatt, og at det allerede var dannet betydelige forkalkninger. I tillegg stod det at hunden kanskje ville få en vedvarende halting; alt dette fordi han har gått så lenge med skaden!!! Halloen! Jeg ringte veterinæren første uka etter fallet hans, og blir bedt om å vente ytterligere 1 uke. Når jeg så ringer tilbake vil dem gjerne sette han på Metacam i 10 dager for å se.. Når det ikke hjalp, så ble det bestemt røntgen av Mozart, så flere bilder ble tatt!!! Halloen igjen, altså! Jeg må jo bare stole på disse veterinærene; det er disse som er fagpersoner, sant?! Man skal jo ikke gråte over spilt melk og fakta er at gjort er gjort og spist er spist, men jeg er så superskuffet over at dem ikke valgte å sende oss videre med èn gang:( En valp skal ikke gå haltende rundt i 2 måneder, og i alle fall ikke når vi vet at det ikke er voksesmerter!!
Nå er jeg bare så irritert på megselv som ikke reiste til Oslo med det første... Vet ikke hva jeg tenkte på... skal liksom være så lojal mot de lokale heltene, men hva sitter man igjen med??! Nå får vi bare ta en dag av gangen, ikke annet å gjøre, så ser vi hva som skjer. Nå er det 8 uker i bånd, 4 første ukene små turer, dernest øke turene litt gradvis. Videre skal leddene tåle normal belastning etter ca 8 uker, så får vi se da... Lillegutt har vært så utrolig tålmodig;) Begynte èn uke i forveien med å ha han med i bilen på jobb, lufte i lunsjen osv, og han har tatt det utrolig fint. I tillegg har jeg vent han til å gå med grime, slik at det ikke skal bli så mye "sprell" første gangene... Han er så grei den lille pjokken til mor!:) Nå håper vi bare at dette skal gå fort, slik at vi kan begynne så smått med spor igjen om en 8 ukers tid.
Til slutt vil jeg bare rette en stor takk til Ole, min tidligere samboer, som har vært så snill og låne meg penger i forbindelse med Chanko. Det var Ole som dengang kjøpte Chanko, så for Ole er Chanko fortsatt litt hans også. Tusen takk, Ole! Chanko og jeg er deg evig takknemlig!:)
Fortsettelse følger...





4 kommentarer:

  1. Dette var mye på en gang for deg, Tonje.. :( Tenker masse på deg og de firbeinte. Klæm!

    SvarSlett
  2. Uff, dette var skikkelig triste greier :-(

    SvarSlett
  3. ojda, dette var ikke moro å lese. Håper virkelig at det går bra med gutta dine etterhvert. Trøsteklem fra oss; Sidsel og Terje

    SvarSlett
  4. Nej, det er vi altså kede af at høre! Med hensyn til Mozart, så havde vi samme oplevelse, hvor vores dyrlæge sagde "vokseværk" og bad os om at vente 6 uger, og derefter yderligere ventetid på røntgenbillederne, og da vi endelig kom til kirurgen, fik vi at vide, at vi skulle have kommet noget før... :-(

    Nå, forhåbentlig bliver både Mozart og Malle helt OK efter deres OCD... men jeg er ked af at høre om Chanko, den flotte fyr!

    De bedste ønsker fra Malle og hendes forældre!

    SvarSlett