Motto

Life begins at the end of your comfort zone

mandag 21. februar 2011

En fin helg på Dagali overstått

Da er mandag her og vi har lagt bak oss tre flotte dager til fjells;)
Det er nå mye som skal organiseres for å få en samling komplett... noe i hvert fall Frode har fått erfare! Det å få tak i utleiescootere er jaggu ikke lett. Men det ordnet seg heldigvis i siste sekund...Og jeg måtte til Gol to ganger onsdag for å kjøpe meg skisko og ikke nok med det, men jeg byttet binding på det ene skiparet mitt - fra NNNIII til BC binding. Da fikk jeg nemlig en litt grovere og ikke minst varmere sko;) Selvfølgelig noen tusenlapper fattigere, men ting koster, så det er jo ingen overraskelse!
Torsdag, da jeg var midt i værste pakkingen, ringer Frode meg på formiddagen om at jeg må stikke til Gol for å hente prøveskilt til en scooter som vi skulle få låne fra jobben til Pål. Det passet meg jo overhodet ikke midt i kaoset. Men selvfølgelig kastet jeg meg i bilen og utførte oppdraget! Vi kom oss nå avgårde torsdag, omsider. Måtte ta med scooterhenger fra Røde Kors, dernest bar det til Nore for å hente scooter, så opp til Torsetlia. Frode, Thomas og Johnny reiste ut og opparbeidet feltet litt, samt begynte på et par graver, slik at det skulle bli mindre å gjøre for oss fredag formiddag. Det var smart!
Jeg fikk "disp" til å holde meg på hytta som kurssekretær, samt for å pakke ut av en stappfull Caravelle! Alle hundene lå selvfølgelig inne hos oss, to i bur og gamlingen (les:Chanko) løs;) Hundene var kjempeflinke, men for Mozart var det veldig uvant med så mye folk, biler, hunder osv, så det var titt jeg måtte stikke hodet inn til ham og be han holde kj..! Virket som at han ble mer vant til lyder ettersom dagene gikk. Siste dagen var det ikke mye bjeffing...Myer og Chanko er jo noen engler som det omtrent ikke finnes lyd i;)
Fredag fikk Myer og jeg en ukjent oppgave, som vi taktisk løste helt greit. Likevel var det øvelsesteknisk spilt innn at en hf (Pål) hadde vært i søk før meg, altså at jeg kom som hund nr 2 i søk. Dette betyr at jeg fint kunne rådført meg mer med Pål, i stedet for å ta hele "prosedyren" med skadestedslederen (her: Johnny). Ellers fungerte Myer fint i søket og halsmeldingen kom også på den åpne figuranten (Thomas).
I 13.tida skulle B deltakerne (Markus og meg), samt Rolf møte på Torsetlia for en utmarsj/orientering med overnatting, eller dvs Rolf skulle kun ha orienteringen og ikke overnattingen.
Det ble litt venting på Torsetlia, da Markus og Rolf ikke dukket opp helt etter planen.. Da Markus dukket opp stod vi lenge for å vente på Rolf som skulle gå på ski fra Vasstulan til Torsetlia, men vi ventet og vi ventet... Til slutt reiste Frode for å se etter ham, men fant han ikke... Da fikk bare Markus og jeg beskjed om å begynne ferden. Tror klokken ble godt over 14.00 før vi trasket av sted. Det var et snilt terreng å gå i, men dessverre ikke så lett å orientere seg i, så vi brukte god tid på å studere terrenget. Og alle som har prøvd vet jo at det er mye vanskeligere å finne holdepunkter i naturen på vinteren enn på sommeren når det ikke er snø i terrenget.
Men jeg syns vi klarte det fint. Ca kl 18.00 (så ikke på klokken, så bare et råtips) var vi ved nødbivuakken vår. Der gjorde vi oss også en erfaring. Vi begynte å grave nødbivuakk før vi hadde sondet i alle retninger (ned og innover), så plutselig fant vi ut at bredden på hula ikke kom til å bli 1 meter engang, og så tett hadde vi ikke tenkt å ligge! Dernest bar det bort til et mer snørikt område, litt høgere opp i siden. Der sondet vi begge to, for å være sikker og enige. Det ble vi, så var det bare å grave seg nedover, og etter hvert innover. Det gikk sin tid, spesielt da snøen ble hardere og mer kompakt jo lengre ned en kom... Kjente det godt i armene etter all hakkingen.I 21.-tida kom Frode og PO på besøk. De syns vi hadde vært flinke;)
Omsider kom vi oss inn i posene våre omtrent ved 22.tida, etter å ha drukket og spist litt. Jeg lå og mumset Kvikk Lunsjen min etter at et velsmakende måltid av oksestek med rødvinssaus (fra ÅpneSpis) var fortært. Eneste feilen jeg gjorde, jeg varmet det ikke lenge nok. Klart det at maten var småfrosent etter å ha vært ute i 16 minusgrader i mange timer! Tenkte ikke så langt! Men av erfaring blir en klokere (sies det). Uansett smakte det godt med mat. Kan vel kanskje ikke påstå at det ble den mest behagelige og varme natten på lenge, men etter at jeg kledde på meg dunjakka, så ble det så mye bedre. Men søvn var definitivt mangelvare dagen etter.. Det bar rett fra nødbivuakk og inn i ukjent oppgave på lørdag. Denne gikk helt greit, men Myer viste meg helt tydelig hvor det lå en figurant nedgravd, men han trasket bare rundt og småpirket litt her og der.. Ville ikke "sette seg" (markere skikkelig) på graven med en gang, så jeg valgte å ta en svipptur opp forbi graven, slik at jeg kunne sjekke om han tok den på veg nedover feltet igjen. Det gjorde han, heldigvis! Etterpå fant vi ut at han hadde fått watertail og det er jo veldig smertefullt, stakkar. Jeg syns han virket litt laber, men både Johnny og jeg trodde det hadde med nattens snøhuletur og lang skitur dagen før å gjøre... Heldigvis fant Frode "feilen" og vi ble enige om kjøre han ned på hytta et par timer før vi avsluttet. Da var det likevel de andre sin tur til søk, og jeg lå figurant;)
Søndag virket Myer mye piggere, men han fikk ha på seg Mozarts Back On Track dekken i tillegg til hundeposen. Da jeg tok han ut første gang var jeg veldig spent, men han var pigg og veldig klar! Jeg lot han få søke med dekkenet på, og det virket ikke som det hemmet ham i det hele tatt. Han hadde dype fine slag og jeg hadde fått beskjed om å styre han mer, akkurat som i en rundering, hvor en har en tenkt midtlinje (her: oppover i skredet). Det gikk supert, og Myer markerte kjempefint!
Så vi er så glade her i huset for at Myer og mor sammen har bestått klasse B lavine! Neste år er det godkjenning på oss, om alt går som vi ønsker:-)
Må jo atter en gang berømme Frode for den innsatsen han har gjort som kursleder;) Lørdag fikk han også beskjed om at ene dommeren som skulle dømme søndag, ikke kunne pga sykdom, så da ble det ekstra stress i siste liten! Men heldigvis ordnet det seg også, etter at vi samkjørte et par lag denne dagen, slik at dem ikke mistet en instruktør;) Det ble da Vidar Grøndalen og Per Olav Gundersen (PO) som dømte. 4 ekvipasjer var oppe, 2 bestod og 2 strøk. Snakk om damenes dag denne dag! Monika Lysne og Arja ble godkjente i går etter at de siste uken hadde vært gjennom litt av et løp (innstilling, fysisk test, parallellsøk, mørkesøk og prøve), samt at Theresea Staaland og Hera bestod A søksprøven! Sistnevnte har ukas arbeid igjen før de kan stå på tjenestelista. Gratulerer damer! Er så stolt av dere! Hell og lykke til Rolf og Thomas på neste forsøk!



Vil jo sende en takk til alle deltakerne generelt for det var en veldig flott gjeng som var samlet på storhytta! Mitt neste mål nå er appellen med Mozart, samt feltsøket med Myer til våren og orientering sommer;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar